2 نوامبر 2022 - بر اساس تجزیه و تحلیل جدیدی که توسط مطالعه اپیدمیولوژی مداخلات و عوارض دیابت انجام شده است، اتخاذ یک رویکرد شخصی برای غربالگری بیماری کلیوی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 (T1D) ممکن است زمان عدم تشخیص بیماری مزمن کلیوی (CKD) را کاهش دهد.

این یافته که در Diabetes Care منتشر شده است، پایه و اساس اولین مدل غربالگری بیماری کلیوی مبتنی بر شواهد را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 فراهم می کند.

توصیه‌های کنونی غربالگریCKD ، شامل آزمایش سالانه میزان دفع آلبومین ادراری(AER)  برای افرادی است که حداقل پنج سال به دیابت نوع 1مبتلا بوده‌اند. آلبومین پروتئینی است که در خون یافت می شود و وجود آلبومین بیش از حد در ادرار نشانه بیماری کلیوی است. یافته‌های جدید نشان می‌دهد که غربالگری بر اساس دفع آلبومین ادراری می‌تواند برای بهینه‌ سازی فرکانس آزمایش و تشخیص زودهنگامCKD  شخصی‌سازی شود. به طور خاص، افراد مبتلا به دیابت نوع 1که در معرض خطر کم ابتلا به بیماری مزمن کلیوی هستند، می‌توانند برای کاهش بار و هزینه کمتر از نظردفع آلبومین ادراری آزمایش شوند، و افرادی که در معرض خطر بالای بیماری مزمن کلیوی هستند، می‌توانند برای تسهیل تشخیص زودهنگام CKD، بیشتر آزمایش شوند.

خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی در طول عمر افراد مبتلا به دیابت نوع یک، 50 درصد است. CKD می تواند به نارسایی کلیه تبدیل شود و نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه داشته باشد. با استفاده از بیش از 30 سال داده‌هایAER  وHbA1c (اندازه‌گیری یکپارچه گلوکز خون) از 1334 شرکت‌کننده در کارآزمایی کنترل و عوارض دیابت (DCCT) و پیگیری مشاهده‌ای در مطالعه اپیدمیولوژی مداخلات و عوارض دیابت (EDIC)، گروه مورد مطالعه سه سطح از خطر CKD را شناسایی کردند که با تشخیص بعدیCKD  مرتبط بود. سپس آنها مدلی را برای تخمین فواصل غربالگری بهینه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1برای تشخیص CKD در مراحل اولیه ایجاد کردند.

با توجه به یافته های این مدل، توصیه ها برای غربالگری به شرح زیر است:

·افرادی با دفع آلبومین ادراری آنها به میزان21 تا 30 میلی گرم در 24 ساعت و HbA1c آنها حداقل 9 درصد است، در معرض خطر بالای ابتلا به CKD هستند و می توانند هر شش ماه یکبار از نظر آلبومین ادراری غربالگری شوند. این فرکانس غربالگری می‌تواند زمان عدم تشخیص بیماری کلیوی را کاهش دهد تا بتوان مداخلات مناسب را در اسرع وقت انجام داد.

·کسانی که دفع آلبومین ادراری آنها کمتر یا مساوی با10 میلی گرم در 24 ساعت و HbA1c کمتر یا مساوی با  8 درصد دارند، در معرض خطر کمتری برای ابتلا بهCKD هستند و می توانند هر دو سال یکبار غربالگری شوند. این تغییر بار بیماری را کاهش می دهد و به طور بالقوه می تواند میلیون ها دلار در مقایسه با غربالگری سالانه صرفه جویی کند.

·همه افرادی که به مدت 5 سال یا کمتر به دیابت نوع 1 مبتلا هستند، می توانند به غربالگری سالانه ادامه دهند.

کارآزمایی کنترل و عوارض دیابت،که از سال 1983 تا 1993 انجام شد، نشان داد که برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1، نگه داشتن سطح قند خون نزدیک به مقدار طبیعی، شانس ابتلا به بیماری های چشمی، کلیوی و عصبی را تا حد زیادی کاهش می دهد. مطالعه ی پیگیری آن با نام EDIC، در سال 1994 آغاز گردید تا بررسی کند که چگونه دیابت بر بدن در طول زمان تأثیر می گذارد و مزایای طولانی مدت کنترل زودهنگام و فشرده ی قند خون در ایجاد عوارض بعدی دیابت چیست.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20221102/Personalized-approach-to-kidney-disease-screening-for-T1D-patients-could-enable-earlier-disease-detection.aspx